Registrering og behandling av anker

Formålet med prosedyren er å sikre at alle anker blir behandlet på en konstruktiv og upartisk måte.

  • 1

    Sekretariatet

    Mottar den skriftlige anken fra person som er i eller har avsluttet godkjennings- eller sertifiseringsprosessen.

  • 2

    Sekretariatet

    Registrerer anken i et eget system for ankebehandling

  • 3

    Sekretariatet

    Bekrefter mottatt anke med svarfrist for avgjørelse.

  • 4

    Sekretariatet

    Anker behandles avhengig av type:

    1. a) Anke på resultat
    2. b) Anke på nivå
  • 5

    Daglig leder, eller medlem av eksamenskomiteen

    a) Behandling av anker på resultat gis ny bedømming av relevant eksamen.

  • 6

    Administrasjonssekretær

    b) Innhenter nye eller tilleggsopplysninger for behandling av anker på nivå.

  • 7

    Daglig leder eller administrasjonssekretær

    Avgjørelse på anke av resultat tas av:

    Daglig leder. I saker hvor daglig leder utfører ny bedømming av eksamen tar administrasjonssekretær endelig avgjørelse.

  • 8

    Daglig leder

    Avgjørelse på anke av nivå tas av Daglig leder etter opplysninger mottatt av administrasjonssekretær.

  • 9

    Sekretariatet

    Sender skriftlig svar på endelig avgjørelse til person som anket med formelt varsel om at saken er avsluttet.

Registrering og behandling av klager

Formålet med prosedyren er å sikre at alle klager blir behandlet på en rettferdig og likeverdig måte.

  • 1

    Sekretariatet

    Mottar den skriftlige klagen fra organisasjon eller person.

  • 2

    Sekretariatet

    Registrerer klagen i eget system for klagebehandling

  • 3

    Sekretariatet

    Bekrefter mottatt klage med angitt tid for beslutning

  • 4

    Daglig leder

    Gjør undersøkelser og behandler klagen. Sender klagen med forslag om mulige tiltak som bør iverksettes, til Styret for beslutning.

  • 5

    Styret

    Behandler klagen og avgir innstilling til sekretariatet.

  • 6

    Sekretariatet

    Sender svar til klager.